POSTANI VEGAN 

Ako si kliknuo na ovaj link to znači da si već odlučio postati vegan. Naš savjet je jednostavan: učini to! Mnogi su već učinili taj korak prema životnom stilu koji je oslobođen nasilja nad životinjama. Okretanjem prema veganstvu činit ćeš nešto nevjerojatno pozitivno za svoje zdravlje, svoju savjest i za svijet. Još nešto: taj prijelaz neće biti tako težak kao što misliš. Biti vegan ne znači postati čudak; ne znači odustati od zadovoljstva koje pruža dobra hrana i zasigurno ne znači da ćeš postati dosadan čovjek. To te neće učiniti drugačijom osobom – samo sretnijom. Pročitaj još malo, dobit ćeš neke informacije za promišljanje, i tada kreni. Nećeš požaliti!

ŠTO JE VEGAN? 

Vegan je osoba koja ne jede niti odjeva proizvode životinjskog porijekla. To znači da osim što izbjegavamo meso, ne jedemo jaja, mlijeko i mliječne proizvode životinjskog porijekla, niti med. Naravno, ne jedemo ni proizvode koji sadrže sastojke životinjskog porijekla. Također ne nosimo kožu, krzno, svilu i vunu.

ZAŠTO BITI VEGAN?

Postoji mnogo razloga da postaneš vegan – baš kao i vegetarijanac. Kao vegetarijanac nemjerljivo pomažeš u smanjivanju patnji životinja i uništavanja okoliša, smanjivanju gladi u zemljama u razvoju i rizika za svoje vlastito zdravlje. Veganstvo podržava te prednosti još više. Za jako mnogo ljudi koji su zabrinuti za bar jedan, ili sve ove probleme, čini se prirodno da učine još taj jedan korak do pravog vegetarijanstva.

VEGANSKA PREHRANA

Mnogi ljudi su zabrinuti da izbacivanjem mliječnih proizvoda i jaja neće osigurati unos nutricionističkih vrijednosti koje su im potrebne. Sve što tijelo treba može se pronaći u veganskoj prehrani – od vitamina A do cinka, od željeza do vitamina B12. Američko udruženje dijetetičara nedavno je zaključilo da je veganska ishrana potpuno nutricionistički pogodna, a može osigurati čak i prednosti po zdravlje.
Osnovne nutritivne potrebe ljudskog organizma su bjelančevine, ugljikohidrati, vlakna, vitamini i minerali. Veganska prehrana sve ih osigurava.

BJELANČEVINE

strocnice.jpgBjelančevine se nalaze praktički u svakoj vrsti hrane i gotovo je nemoguće pojesti ih manje nego što nam je potrebno. Vegetarijanci dobivaju potrebne bjelančevine iz široke palete prehrambenih proizvoda kao što su proizvodi od soje (mlijeko, tofu (sir od soje)), žitarice (riža, tjestenina), mahunarke (grah, grašak, bob, slanutak), sjemenke i orašasti plodovi. Jednostavno, jedući raznoliku hranu, naša tijela dobivaju sve potrebne bjelančevine oslobođene zasićenih masnih kiselina, što nije slučaj kod mliječnih proizvoda. Više informacija pročitajte u članku Proteini.

VITAMINI

fruit.jpgU veganskoj prehrani večina vitamina dolazi iz voća i povrća.  Mnoge vitamine sadrži zelenolisno povrće kao što su razne vrste salata i ostalog zelenila, poput brokule i špinata, bogatih vitaminima A, C, K i skupinom B vitamina. Vitamin E nalazimo u maslinovom ulju, rajčici i orašastim plodovima, dok hrana kao što je sojino mlijeko i žitarice koje jedemo za doručak obiluju vitaminom D i dodanim B12. Vitamin B12, koji se također nalazi i u kvascu, posebno je važan za vegane s obzirom da nije dostupan izravno iz biljaka, a važan je za zdravlje. Vitamin B12 lako je dostupan preko obogaćenih namirnica tim vitaminom i kao dodatak prehrani. Detaljnije o izvorima vitamina pogledajte u Tablici vitamina.

MINERALI

bademi.jpgNeophodni minerali poput željeza, magnezija i cinka dostupni su iz mnogih izvora uključujući proizvode od soje (npr.tofu), rižu, suhe marelice i bademe. Vitamin C pomaže apsorpciju željeza, a lako je dostupan u veganskoj ishrani. Kalcij nalazimo u mnogim proizvodima koji nisu mliječnog podrijetla uključujući grah, tamnozelenolisno povrće (brokula,  potočarka), orašaste plodove (posebice bademe), sjemenke (naročito sezam) i sušeno voće. Kalcij je neophodan za zdravlje kostiju, ali zanimljivo je što su studije dokazale da su ljudi koji su dobivali više kalcija iz kravljeg mlijeka imali i više lomova kostiju nego oni koji su pili malo ili uopće nisu pili kravlje mlijeko. Veganska prehrana je također bogata voćem i povrćem koji pridonose održavanju mineralne gustoće kostiju.

Po pitanju složenih ugljikohidrata, tjestenina, žitarice i kruh opskrbljuju sve naše potrebe, dok potrebna vlakna dolaze standardno uz vegansku prehranu.

Svakako je poželjno hraniti se zdravo, no biti vegan ne znači postati opsjednut hranom. Vegani, ako to žele, još uvijek mogu jesti čokoladu, piti vino i zagrijavati uobičajenu hranu u mikrovalnoj pećnici baš kao i svatko drugi - čak i ako se tako hranite, zasigurno ćete jesti zdraviju hranu.

 

SPAŠAVANJE ŽIVOTINJA

goingvegan01.jpgŽivotinje uzgajane za proizvodnju mlijeka iskorištavana je i pati baš kao i životinje uzgajane za meso. Šepaju, sakate ih, pate od mastitisa (upala vimena) i drugih bolesti a, najgore od svega, prisilno su odvojene od svoje djece (telića) tek dan nakon što su rođena – samo zato da bi ljudi mogli piti njihovo mlijeko. Krave nisu neke posebne životinje koje automatski proizvode mlijeko: baš kao svaka druga životinja sisavac, uključujući i nas ljude, one proizvode mlijeko jedino da bi dojile svoje mlade. Muška telad je potpuno beskorisna mliječnoj industriji i obično je ubijena još vrlo mlada. Da spomenemo i kokoši nesilice koje nemilice naguravaju u niz kaveza, iznemogle i bolesne prisiljene su proizvoditi dvadeset puta više jaja nego što je to za njih prirodno. Čak i na slobodnom prostoru organski uzgojene kokoši nesilice suočavaju se s bolestima i parazitima – a onda su zaklane za jeftino meso čim njihova produktivnost  padne ispod razine koja je prihvatljiva za industriju jaja. Muški pilići su jednako nekorisni za industriju jaja kao i muška telad za industriju mlijeka pa ih ubijaju uključujući i one koji su organskim načinom uzgojeni na slobodnom prostoru.

Poput kože, i vuna je bitan dio profitabilnosti mesne industrije – a životinje pate da bi se ona proizvela. Preko 90% stada ovaca u Engleskoj šepaju i približno 1 od 5 janjaca umre prije nego dođe na tržište. Čak i pčele, koje se uzgajaju za proizvodnju meda, podložne su infektivnim bolestima uslijed intenzivne proizvodnje meda. Sve životinje držane za profit su iskorištavane na jedan ili drugi način: jedini način da osiguramo da te životinje ne budu ozlijeđene je osigurati da one uopće ne budu uzgajane na farmama.

Saznaj više na našem online vodiču za početnike www.vegekit.comwww.masovnoubijanje.com o patnjama koje se zadaju životinjama na farmama.

SPAŠAVANJE PLANETA

fftw-6.gifKrave koje se iskorištavaju zbog mlijeka  i kokoši koje se iskorištavaju zbog jaja crpe zemlju, vodu i izvore baš kao i druge životinje na farmama. Hrane se krmom u kojoj ima pesticidima, ispuštaju gnoj u velikim količinama, konzumiraju razne hormone, lijekove i druge kemikalije te proizvode stakleničke plinove na štetu okoliša. i jedenjem mlijeka i jaja uništavamo prirodne resurse, a to si ovaj planet ne može priuštiti.
Iz našeg on-line vodiča, Planet on a Plate otkrij više o tome kako uzgoj životinja na farmama pustoši okoliš.

 Otkrij više u članku Stočarstvo će nam doći glave o tome kako uzgoj životinja na farmama pustoši okoliš.

SPAŠAVANJE DRUGIH

image011.jpgOpet, krave muzare i kokoši nesilice troše izvore koji bi mogli nahraniti ljudska bića. Kako zemlje u razvoju povećano industrijaliziraju svoj uzgoj životinja na farmama da bi povećali prihod umjesto hranu, taj problem se još više pogoršava – što više mlijeka i jaja konzumiraju postoji opasnost da podlegnu bolestima zapadnog društva uzrokovanima prehranom.

Saznaj više o tome kako uzgoj životinja na farmama pridonosi siromaštvu i gladi.

 

SPAŠAVANJE SAMOGA SEBE

goingvegan02.jpgLjudi su jedina vrsta koja pije mlijeko nakon ranog djetinjstva – i to mlijeko drugih vrsta. To nije ni prirodno ni zdravo. Istraživanje objavljeno 2003. otkrilo je da ishrana vegana može smanjiti najštetniji oblik kolesterola za 29%. Američko udruženje dijetetičara ustvrdilo je da veganska prehrana može osigurati svu ishranu koju ljudsko biće treba – od kolijevke do groba. Veganska prehrana definitivno je najbliža ishrani koju ljudska bića trebaju poštivati ako žele evoluirati, za razliku od  ishrane zasićene životinjskim masnoćama – a upravo koristi po zdravlje od uravnotežene veganske prehrane to pokazuju.

Pročitajte više informacija o tome zašto mlijeko nije zdravo.