VEGANSTVO U HRVATSKOJ

Prema posljednjem nezavisnom istraživanju javnog mnijenja kojeg je provela Komunikacijska skupina SPEM, u Hrvatskoj živi 3,7% vegetarijanaca i vegana odnosno preko 160 tisuća građana Hrvatske se hrani vegetarijanski ili veganski.

 

PREHRANA

 

Mnogo trgovačkih lanaca u Hrvatskoj je opskrbljen sojinim, zobenim ili rižinim mlijekom, vrhnjem, šlagom, sojinim pudinzima, desertima, majonezom bez jaja, biljnim paštetama, sirom od soje (tofu), raznim biljnim salamama, pšeničnim mesom (seitan), sojinim medaljonima i odrescima…

Veliki broj gradova u Hrvatskoj (Zagreb, Split, Rijeka, Dubrovnik, Osijek...) imaju otvorene bio-dućane odnosno dućane zdrave hrane s bogatom ponudom prehrambenih proizvoda biljnog porijekla. Popis veganskih proizvoda i prodajnih mjesta gdje se mogu naći potražite u Vege vodiču.

 

ODIJEVANJE

 

Iako u Hrvatskoj ne postoje specijalizirane veganske trgovine, moguće je naći odjeću i obuću koja nije od životinjske kože ili od vune, svile ili punjena perjem. Svaka trgovina odjećom i obućom nudi širok izbor pamučnih, lanenih ili umjetnih materijala, eko-kože ili umjetnog krzna koji se kvalitetom i dizajnom ne razlikuje od materijala životinjskog porijekla. Bitno je obratiti pažnju na deklaraciju na kojoj je obavezno naznačen sastav.

 

NJEGA I LJEPOTA

 

Popis kozmetičkih proizvođača koji ne testiraju sastojke i finalne proizvode nalazi se ovdje, a popis sadrži širok izbor boja za kosu, šminke, sapuna, kupki, krema za lice, losiona za tijelo, pasta za zube, šampona, regeneratora i ostalih sredstava za njegu kose i kože od kojih su neki upravo hrvatski proizvođači.

 

ODRŽAVANJE DOMAĆINSTVA

 

U Hrvatskoj je moguće kupiti i razne deterdžente i omekšivače za rublje, deterdžente za ručno ili strojno pranje suđa, dezinfekcijska sredstva, sredstva za pranje stakla, za čišćenje roštilja ili pećnica, za uklanjanje kamenca, abrazivna sredstva za čišćenje površina od keramike, plastike, aluminija, kromiranih i emajliranih površina i mnoge druga sredstva za čišćenje koja nisu testirana na životinjama, odnosno koja su sa bijele liste.

 

JESTI VAN KUĆE

 

Vege burgerU posljednjih nekoliko godina i u Hrvatskoj se otvaraju vegetarijanski restorani. No, mnogi restorani, pizzerije i hoteli nude u svojoj ponudi i vegetarijanska jela. Vegani mogu naručiti vegetarijanski meni bez sira, vrhnja i jaja. Neki restorani nude jela sa sojinim medaljonima ili odrescima, a postoji izbor poput tjestenina s povrćem, rižoto s gljivama, tjestenina s umakom od rajčice, gljive na žaru, kroketi, povrće na žaru, prženi krumpiri, u nekim sendvič barovima se mogu naći vege sendviči i salate s tjesteninom, može se naći i falafel (popečak od leće i slanutka).

 

JAVNE INSTITUCIJE

Vegetarijanski obrok u vrtićima, školama, bolnicama, studentskim menzama, zatvorima ili domovima za umirovljenike trebalo bi biti pravo svakog građana. Trenutno je situacija u Hrvatskoj da vegetarijanski obrok mogu dobiti studenti u nekim studentskim menzama.

Prema Odluci o standardu prehrane bolesnika u bolnicama (NN 121/07) u bolnicama se može dobiti vegan dijeta i laktoovo – vegetarijanska dijeta koja je namijenjena  bolesnicima koji ne uzimaju nikakve namirnice životinjskog podrijetla, isključivo na osobno inzistiranje. No, rok za provođenje ove Odluke ostavljeno je na odluku bolnice.

Djeca vegetarijanci mogu dobiti vegetarijanski obrok u privatnim vrtićima poput Waldorfskog vrtića dok u državnim vrtićima ovisno o razumijevanju osoblja vrtića roditelji mogu donositi kupovnu hranu u originalnoj ambalaži ili u rijetkim slučajevima donositi kuhanu hranu isključivo biljnog podrijetla jer takva hrana nije opasno za prenošenje bolesti poput salmonele ili trihineloze. Ista je situacija i u školama.


Izbor je daleko od dobrog, no dovoljan za sve koji se odluče da postanu vegetarijanac ili još bolje vegan, a upravo većim brojem onih koji su svjesni utjecaja koji čine svojim izborom prehrane, povećat će se i ponuda za vegetarijance i vegane.

 

Zato ako još uvijek jedete životinje postanite vegetarijanci, ako već jeste postanite vegani i što je važno budite ponosni što ne jedete životinje i ne budite sramežljivi u širenju informacija te se borite za svoja prava i prava životinja.

POSTUPANJE S DRUGIMA 

Kada netko izabere prestati jesti životinje i ostale proizvode koji uzrokuju patnju i smrt životinja, ne samo da iskazuje da su njegove prošle navike bile loše, već također implicitno poručuje obitelji i poznanicima da je njihovo nastavljanje jedenja životinja krivo.

No, umjesto da očekujemo od drugih da odmah prijeđu na veganstvo, moramo pružiti razumijevanje i dati im vremena da se snađu u svojoj individualnoj situaciji. Paljenje mostova neprikladnom ljutnjom samo stvara neprijatelje i potiče stereotipe o veganima kao neprijateljskima, izoliranim čovjekomrscima. Treba zadržati poštovanje kako bi pozitivni primjeri veganstva, kao i informacije koje se nude, bili najbolji glas za životinje.

Najvažnije oruđe u naporima protiv okrutnosti prema životinjama je, uz edukaciju, pozitivan, iskren i obziran primjer. Gledajući na dugoročne promjene u društvu, možemo znati da svatko od nas svojim primjerom, aktivnostima, stavom - cjelokupnim postojanjem - mijenja svijet.

Kad bismo mogli usredotočiti sve naše energije na razumijevanje i širenje ideje, svijet bi bio zamjetno bolji. Živjeti iskreno i suosjećajno prema veganskim načelima afirmacija je života, predstavlja ispunjenje i radost. Ovi pozitivni aspekti veganstva su ono što moramo prigrliti za sebe i komunikaciju s drugima.

PREBACIVANJE NA SASTOJKE BEZ ŽIVOTINJSKOG PORIJEKLA

Pogledajte kako jednostavno možete zamijeniti neke namirnice životinjskog porijekla:
 

NAMIRNICE ŽIVOTINJSKOG PORIJEKLA NAMIRNICE BILJNOGA PORIJEKLA

Maslac

Biljne maslaci, margarini i ulja

Životinjska mlijeka

Biljna mlijeka poput sojinog, rižinog i zobenog. Probajte sojina mlijeka s okusom čokolade, vanilije ili badema. Koristite biljna na bilo koji način na koji bi koristili životinjska. Ima ih puno vrsta, s dodatkom soli ili soli i šećera i raznih proizvođača. Eksperimentirajte sa svim vrstama i vidite koje vam se sviđa. 

Vrhnje i šlag

Biljna vrhnja od soje ili zobi za kuhanje i slatko biljno vrhnje od soje za šlag. Gotovi biljni šlag ili šlag u prahu.

Sladoled

Možete ga napraviti sami ili potražiti razne vrste kupovnih biljnih sladoleda na bazi sojina ili drugih biljnih mlijeka ili voćne.

Sir

Tofu - sir o soje koji može biti dimljeni i svježi u više varijanti mekoće i dodatka povrća ili začina. Postoje topivi biljni sirevi i oni koji imitiraju po okusu sireve poput parmezana, gaude i slično. Dostupni su i razni sirni namazi. Možete kod kuće napraviti tofu ili kremasti umak od delikatesnog pivskog kvasca. 

Jaja

Umjesto kajgane izmiješajte tofu sa crnom soli (koja je okusna zamjena za jaja), lukom, gljivama, kurkumom, delikatesnim pivskim kvascem ili drugačije po želji. Kod pohanja jaja zamijenite smjesom brašna i vode ili biljnim vrhnjem. Palačinke i kolači mogu se napraviti bez jaja ili koristite zamjenu za jaja koje mogu biti kupovne u obliku praha ili ih možete napraviti sami prema raznim receptima.

Jogurt

Razne vrste jogurta od soje, obični i voćni

Žele

Pektin i alga agar agar

Čokolada

Postoji mnogo vrsta čokolada, keksa i slatkiša koje ne sadrže mlijeko ili neke druge sastojke životinjskog porijekla

Med

Rižin, ječmeni ili kukuruzni slad, šećerni sirup, javorov sirup, agava sirup ili sirup od soka jabuke

Hamburger

Mnoge vrste gotovih i polugotovih smjesa za hamburgere, ćevape, pljeskavice i punjenje  sarmi. Jednostavno napravite i sami uz pomoć žitarica, mljevenih mahunarki, ljuspica od žitarica, soje ili raznih ljuspica od teksturirane soje.

Kobasice i salame

Razne biljne kobasice, salame pa i hrenovke su dostupne u trgovinama na bazi soje, pšenice (seitana) i drugih vrsta žitarica, mahunarki i povrća. Dimljene, pikantne, narezane i tako dalje. Možete naravno eksperimentirati i kod kuće.

Umaci

Umaci od povrća svih vrsta, a tu je i umak od soje i drugi umaci bez sastojaka životinjskog porijekla

Odresci i pohanci

Seitan – pšenično meso, tofu, odresci i medaljoni od teksturirane soje (kupuju se suhi pa ih prokuhajte namočite u marinadi da dobe začine i masnoću), gljive. Možete nabrojeno i pohati kao i mnoge vrste povrća poput patlidžana i tikvica. Seitan u komadu možete pripremiti i u pećnici kao pečenje.

Pašteta

Veliki broj biljnih pašteta raznih proizvođača

Majoneza

Majoneza bez jaja na bazi ulja koja je po okusu identična majonezi koja sadrži jaja te razni namazi na bazi soje tzv. tofuneze. Majonezu možete napraviti i kod kuće prema raznim receptima.

 
Iako nije uopće potrebno za sve namirnice životinjskog porijekla imati zamjenu biljnog porijekla one su dostupne ili ih se lako pripremi kod kuće.

Više informacija o nekim namirnicama biljnog porijekla:

SOJINO MLIJEKO Soylove

Koristi se jednako kao i kravlje mlijeko. Koriste ga vegani, makrobiotičari, ljudi koji su alergični na kravlje mlijeko i oni koji paze na svoje zdravlje. Sojino mlijeko može u svakom slučaju zamijeniti kravlje. Različite vrste sojinog mlijeka su za svaki ukus te vrijede eksperimentiranja. Pored sojinog često se koristi zobeno i rižino mlijeko.

OSTALI MLIJEČNI PROIZVODI

Postoje biljne varijante za sve vrste proizvode od životinjskog mlijeka poput sira, jogurta, vrhnja i sladoleda.

MESO

Postoji veliki izbor imitacije mesa poput salama, kobasica, odrezaka, ćevapa, pečenja potpuno biljnog porijekla.

TOFU

Tofu je postao jako popularan, radi se od sojinog zrna. Tofu je raznovrstan. Može se koristiti kao gotov narezak i u slanim i slatkim jelima.

TempehTEMPEH

Tempeh se radi od fermentiranog sojinog zrna. Ima jako dobar okus i dolazi u obliku čvrste ploče koja se može rezati i zatim pržiti, pirjati ili peći u pećnici.

SEITAN

Seitan se radi od pšeničnog brašna. Može biti dimljeni ili pripreman kuhanjem i pečenjem na razne načine.

DELIKATESNI PIVSKI KVASAC

Koristiti kao dodatak mnogim jelima. Može dati okus sira. Treba ga dodati kad je jelo gotovo da zbog visoke temperature ne izgubi svoja svojstva.